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dc.contributor.authorPellitero, Ramiro
dc.date2021-01
dc.date.accessioned2022-01-13T15:32:46Z
dc.date.available2022-01-13T15:32:46Z
dc.identifier.isbn0034-9461
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/12300
dc.descriptionFrom its very beginnings, the teaching of Christianity has been characterised by its cul- tivation of intelligence. This task is still fundamental, especially as education does not always succeed in harmonising the intellectual dimen- sion with other dimensions (especially the emo- tional or affective and social dimensions), which often come to the fore. However, it is necessary to demand that the educational task refers to reason theoretically and in practice, and here this is presented as an objective. Within this framework, this work considers that Christian education provides the light of faith, faith which enters into relationship with reason and, there- fore, with culture or cultures. This is presented, in religious education classes in a dialogue be- tween ethics, science and religion, with a view to the interdisciplinary nature of education. The teaching of Christianity has its scientific roots in theology, on the level of both speculation and practical wisdom. In conclusion, religious educa- tion classes, with their humanising and educational potential and their proclamation of faith, can enrich reason and the works of humankind. All of this is especially relevant when illuminat- ing the intellectual approaches and existential attitudes of young people.es_ES
dc.description.abstractLa enseñanza del cristianismo se ha caracterizado, desde los primeros tiempos, por su cultivo de la inteligencia. En la situación actual, esta tarea sigue siendo fundamental, máxime teniendo en cuenta que la educación no siempre consigue armonizar la dimensión intelectual con otras dimensiones (especialmente la emocional o afectiva y la social), que con frecuencia se ponen en primer plano. Sin embargo, es necesario, y aquí se presenta como objetivo, reivindicar teórica y prácticamente la referencia de la tarea educativa a la razón. En ese marco, el texto tiene en cuenta que la educación cristiana aporta la luz de la fe, fe que entra en relación con la razón y, por tanto, con la cultura o las culturas. Esto se presenta, en el aula de religión, en diálogo entre ética, ciencias y religión, en orden a la interdisciplinariedad de la educación. La enseñanza del cristianismo tiene su raíz científica en la teología, tanto a nivel especulativo como de sabiduría práctica. En conclusión, la clase de religión, con su potencial humanizador y educativo y al mismo tiempo su componente de anuncio de la fe, se ofrece para el enriquecimiento de la razón y del obrar de las personas. Todo ello tiene particular relevancia a la hora de iluminar los planteamientos de fondo y las actitudes existenciales de los jóvenes.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.relation.ispartofseries;vol. 79, nº 278
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectfees_ES
dc.subjectrazónes_ES
dc.subjectculturaes_ES
dc.subjectéticaes_ES
dc.subjectcienciases_ES
dc.subjectreligiónes_ES
dc.subjectmorales_ES
dc.subjectfaithes_ES
dc.subjectreasones_ES
dc.subjectculturees_ES
dc.subjectethicses_ES
dc.subjectsciencees_ES
dc.subjectreligiones_ES
dc.subjectmoralityes_ES
dc.subjectRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.titleEnseñanza del cristianismo y cultivo de la inteligenciaes_ES
dc.title.alternativeTeaching Christianity and cultivating intelligencees_ES
dc.typearticlees_ES
reunir.tag~REPes_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22550/REP79-1-2021-06


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