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dc.contributor.authorFernández-Ramírez, Laura
dc.date2019-01
dc.date.accessioned2019-04-02T15:31:49Z
dc.date.available2019-04-02T15:31:49Z
dc.identifier.issn2340-6992
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/8131
dc.descriptionClassical Hollywood cinema applied a stylistic formula that would come to shape cinematic realism. This article offers a detailed analysis of the cinematographic and editing techniques that diverged from classical conventions in some of the battle scenes produced between 1942 (after the United States entered the Second World War) and the end of the classical period (around 1970). The study shows how techniques derived from war documentaries and Soviet montage shaped a new kind of cinematic realism. War realism broke away from the classical style to increase the emotional impact on a viewer who had to become emotionally engaged with the protagonists in order to identify with an ideological message. The ground-breaking strategies of some of the most famous battle scenes of classical cinema laid the foundations for what has evolved into the hyperrealism of the contemporary war film or of the action film in general.es_ES
dc.description.abstractEl cine clásico de Hollywood aplicó una fórmula estilística que vino a configurar el realismo cinematográfico. Este artículo presenta un análisis pormenorizado de los recursos de planificación y montaje que se apartaron de esas convenciones en algunas de las secuencias de combate producidas entre la entrada de Estados Unidos en la Segunda Guerra Mundial (1942) y el fin del periodo clásico (en torno a 1970). El estudio muestra los recursos procedentes del cine documental de guerra y el montage soviético que conformaron un nuevo realismo: El realismo bélico rompía con el clásico para magnificar el impacto emocional de un espectador que debía comprometerse con los protagonistas para alinearse con un mensaje ideológico. El lenguaje rompedor de algunos combates destacados del cine clásico sentó las bases de lo que hoy, tras evolucionar, ha tenido como desenlace el hiperrealismo del cine bélico contemporáneo o el cine de acción en general.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherL'Atalante. Revista de Estudios Cinematográficoses_ES
dc.relation.ispartofseries;nº 27
dc.relation.urihttp://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=622es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectcine bélicoes_ES
dc.subjectcombatees_ES
dc.subjectclásicoes_ES
dc.subjectdocumentales_ES
dc.subjectmontajees_ES
dc.subjectplanificaciónes_ES
dc.subjectwar filmes_ES
dc.subjectcombates_ES
dc.subjectclassical cinemaes_ES
dc.subjectdocumentaryes_ES
dc.subjecteditinges_ES
dc.subjectcinematographyes_ES
dc.subjectWOSes_ES
dc.subjectScopuses_ES
dc.titleEl lenguaje rupturista y expresivo del realismo bélico clásicoes_ES
dc.title.alternativeGround-breaking expressive strategies in the war films of classical realismes_ES
dc.typeArticulo Revista Indexadaes_ES
reunir.tag~ARIes_ES


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