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dc.contributor.authorArana Caballero, Rocío
dc.date2015
dc.date.accessioned2017-10-04T18:37:18Z
dc.date.available2017-10-04T18:37:18Z
dc.identifier.issn2340-4973
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/5637
dc.descriptionThis article examines dress and makeup as a code and as a sign of identity in theater and fashion in the seventeenth century and today. The study uses the historical and logical method. For the seventeenth century, we analyze examples of “dress for love” in the work of Lope de Vega and “dress to save honor” in the work of Calderon de la Barca. The second part of the article addresses makeup in the XXI century as a sign of and disguise of identity. The results verify the differences and similarities between the two periods and the two codes. Femininity in the Golden Age is embodied in the costume of the woman, who should dress as a man to travel, to take charge of her life, to study, or to save her honor. The discussion focuses on the fact that socially permissible behavior for a woman is strongly linked to her dress and makeupes_ES
dc.description.abstractEl presente artículo estudia el vestido y el del maquillaje como có- digo y signo de identidad, a través del teatro y la moda en el siglo XVII y en la actualidad. Se aplica el método histórico-lógico. Para el siglo XVII se analizan especialmente los ejemplos del “disfrazarse por amor” en la obra de teatro del autor Lope de Vega y “el disfrazarse para salvar honor” en la obra de Calderón de la Barca. En la segunda parte del artículo se aborda el maquillaje en el siglo XXI como signo y disfraz. Los resultados verifican diferencias y semejanzas entre ambas épocas y ambos có- digos. La femineidad en los Siglos de Oro se plasmaba en el traje de la mujer que, para viajar, tomar las riendas de su vida, estudiar o salvar su honor debía vestir de hombre. La discusión se refiere a que los comportamientos socialmente permitidos para las mujeres se muestran así vinculados a su vestido y maquillaje.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherAndulies_ES
dc.relation.ispartofseries;nº 14
dc.relation.urihttp://institucional.us.es/revistas/anduli/14/9_art_arana.pdfes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectdisfraz masculinoes_ES
dc.subjectSiglo de Oroes_ES
dc.subjectCalderón de la Barcaes_ES
dc.subjectLope de Vegaes_ES
dc.subjectmodaes_ES
dc.subjectmaquillajees_ES
dc.subjectteatroes_ES
dc.subjectvestidoes_ES
dc.subjectfeminidades_ES
dc.subjectrol sociales_ES
dc.subjectcomportamientoes_ES
dc.subjectmale costumees_ES
dc.subjectsignes_ES
dc.subjectGolden Agees_ES
dc.subjectmakeupes_ES
dc.subjecttheateres_ES
dc.subjectdresses_ES
dc.subjectfemininityes_ES
dc.subjectsocial rolees_ES
dc.subjectbehavioures_ES
dc.subjectWOSes_ES
dc.titleEl vestido como signo de identidad de la mujeres_ES
dc.title.alternativeDress as a sign of feminine identityes_ES
dc.typeArticulo Revista Indexadaes_ES
reunir.tag~ARIes_ES
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.12795/anduli.2015.i14.09


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