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dc.contributor.authorCremades-Andreu, Roberto
dc.date2024
dc.date.accessioned2024-02-23T08:35:10Z
dc.date.available2024-02-23T08:35:10Z
dc.identifier.citationCremades-Andreu, R. (2024). Presentación: Nuevos enfoques en la investigación en educación musical [Introduction: New focuses in research in music education]. Revista Española de Pedagogía, 82(287), 19-21.https://doi.org/10.22550/2174-0909.3924es_ES
dc.identifier.issn0034-9461
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/16143
dc.descriptionResearch on music education is an area of study that started its journey in the early twentieth century in the USA, around the National Association for Music Education. The first meetings of music education teachers and researchers were organised through annual conferences, at which the initial focus was on essentially musical content, such as new ways of teaching and learning rhythmic aspects (Molnar, 1955). These early stages were also marked by the need for in-depth consideration of training of music teachers in primary and secondary education, conservatories and music schools. This opened a path to study areas of learning that could favour musical appreciation and sensitivity. The aim was to actively participate in the development of psychomotor process (acquiring skills), cognitive process (acquiring knowledge), and, in particular, affective process (receiving, internalising, and sharing what is learnt), which is undoubtedly one of the dimensions that to which music contributes most (Cox & Steven, 2016).es_ES
dc.description.abstractLa investigación en educación musical es una línea de estudio cuyos inicios podrían situarse a comienzos del siglo xx en Estados Unidos, en torno a la National Association for Music Education. Así, los primeros encuentros entre educadores e investigadores en educación musical se organizaron a través de conferencias anuales en las que, en un principio, se puso el acento en contenidos esencialmente musicales como, por ejemplo, nuevas formas para enseñar y aprender aspectos rítmicos (Molnar, 1955). Además, estos inicios estuvieron marcados por la necesidad de profundizar sobre la formación del profesorado de música en primaria, secundaria, conservatorios o escuelas de música. Ello abrió una vía para estudiar aquellos ámbitos del aprendizaje que pudieran favorecer la apreciación y la sensibilidad musical. De este modo, se aspiraba a participar de forma activa en el desarrollo de los procesos psicomotor (adquisición de habilidades), cognitivo (adquisición de conocimientos) y, en particular, afectivo (recibir, interiorizar y compartir lo aprendido), que es, sin lugar a duda, una de las dimensiones a las que más aporta la música (Cox y Steven, 2016).es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.relation.ispartofseries;vol. 82, nº 287
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectinvestigaciónes_ES
dc.subjecteducación musicales_ES
dc.subjectresearches_ES
dc.subjectmusic educationes_ES
dc.subjectRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.titlePresentación: Nuevos enfoques en la investigación en educación musicales_ES
dc.title.alternativeIntroduction: New focuses in research in music educationes_ES
dc.typearticlees_ES
reunir.tag~REPes_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22550/2174-0909.3924


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