Mostrar el registro sencillo del ítem
“Esto no es Oz”. Orange Is the New Black y la complex TV femenina
dc.contributor.author | Naranjo-Barnet, Adrià | |
dc.date | 2022 | |
dc.date.accessioned | 2023-02-07T13:21:12Z | |
dc.date.available | 2023-02-07T13:21:12Z | |
dc.identifier.citation | Naranjo A. (2022). “Esto no es Oz”. Orange Is the New Black y la complex TV femenina. Área Abierta, 22(2), 255-269. https://doi.org/10.5209/arab.78915 | es_ES |
dc.identifier.issn | 1578-8393 | |
dc.identifier.uri | https://reunir.unir.net/handle/123456789/14136 | |
dc.description | Orange Is the New Black (Netflix, 2013-2019) was one of the first shows written by and starring women that appealed to a broad, gender-neutral audience. In a format as predominantly male-dominated as TVIII's serialised drama, this show was a paradigm shift for quality television and narrative complexity. This research studies the narrative characteristics of the show, focusing on the plots and characters of its first season. The differences between Orange Is the New Black and the norms of serialised drama affect the number of power-related plots featuring women and the way in which these stories are developed. The increase of women in the screenwriting team is consisten with changes in the narrative construction and in the representation of historically neglected groups. | es_ES |
dc.description.abstract | Orange Is the New Black (Netflix, 2013-2019) fue una de las primeras series que, estando escrita y protagonizada por mujeres, apeló a un público amplio y sin distinciones de género. En un formato tan predominantemente masculino como el drama serializado de la TVIII, esta obra supuso un cambio de paradigma para la televisión de calidad y la complejidad narrativa. Esta investigación estudia las características narrativas de la serie, atendiendo a las tramas y los personajes de su primera temporada. Las discrepancias entre Orange Is the New Black y las normas del drama serializado afectan al número de hilos vinculados al poder protagonizados por mujeres y la manera en la que estas tramas se desarrollan. El aumento de mujeres en el equipo de guion coincide con los cambios en la narrativa y en la representación de colectivos históricamente olvidados. | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | Área Abierta | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | ;vol. 22, nº 2 | |
dc.relation.uri | https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/78915 | es_ES |
dc.rights | openAccess | es_ES |
dc.subject | Orange Is the New Black | es_ES |
dc.subject | televisión | es_ES |
dc.subject | mujeres creadoras | es_ES |
dc.subject | representación femenina | es_ES |
dc.subject | narrativa | es_ES |
dc.subject | women showrunners | es_ES |
dc.subject | feminine representation | es_ES |
dc.subject | narrative | es_ES |
dc.subject | Emerging | es_ES |
dc.title | “Esto no es Oz”. Orange Is the New Black y la complex TV femenina | es_ES |
dc.title.alternative | “This isn’t Oz.” Orange Is the New Black and the Feminine Complex TV | es_ES |
dc.type | Articulo Revista Indexada | es_ES |
reunir.tag | ~ARI | es_ES |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5209/arab.78915 |