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dc.contributor.authorAparicio, Yannelys
dc.date2022-12
dc.date.accessioned2022-12-23T07:43:13Z
dc.date.available2022-12-23T07:43:13Z
dc.identifier.citationMolina, Y. A. (2022). Amada en'La esfinge': la “Madame Bovary” de Miguel de Carrión. Kamchatka. Revista de análisis cultural., (20), 267-288.
dc.identifier.issn2340-1869
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/13956
dc.descriptionMiguel de Carrión is perhaps the most im- portant narrator of Cuba’s early Republic, a period during which the island is torn between traditions that resul- ted for centuries of Colonial rule and the the search for an identity in the context of the modern world. His two best known novels, Las honradas (1917) and Las impuras (1919), have been related with some frequency to Flaubert and naturalism. However, so far no one has noticed that Carrión’s fully Flaubertian novel is La esfinge, written at the end of the 1920s and published only in 1961, several decades after its author’s death. In it, the female prota- gonist, Amada, who is patterned after Emma Bovary, re- presents a kind of “disappointed romanticism”, as Vargas Llosa has already observed, through which Carrión, in view of the enormous difficulties of the Republic in building a modern nation, conveys a desire to return to the ideals of the nineteenth century independentist movement.es_ES
dc.description.abstractMiguel de Carrión es quizá el narrador más re- levante de las primeras décadas de la república, una época del siglo XX en la que la Isla se debate entre la tradición importada de España y la novedad que implica la búsque- da de una identidad en el contexto del mundo moderno. Sus dos novelas más conocidas, Las honradas (1917) y Las impuras (1919), han sido relacionadas con cierta fre- cuencia con el signo moderno de Flaubert y del posterior naturalismo. Sin embargo, hasta ahora nadie ha reparado en que la novela plenamente flaubertiana de Carrión es La esfinge, escrita a finales de los años veinte y publicada en 1961, más de 30 años después de la muerte de su autor. En ella, el modelo femenino, Amada, guarda una serie de paralelismos indiscutibles con Madame Bovary, y supone una vuelta a una especie de “romanticismo desengañado”, como ya observó Vargas Llosa, que en Carrión supone una añoranza de los ideales de la época de la independencia, en vista de las enormes dificultades de la República para construir realmente una nación moderna.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherKamchatkaes_ES
dc.relation.ispartofseries;nº 20
dc.relation.urihttps://ojs.uv.es/index.php/kamchatka/article/view/23640es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectMadame Bovaryes_ES
dc.subjectGustave Flaubertes_ES
dc.subjectMiguel de Carriónes_ES
dc.subjectidentidad cubanaes_ES
dc.subjectLas impurases_ES
dc.subjectLas honradases_ES
dc.subjectLa esfingees_ES
dc.subjectcuban identityes_ES
dc.subjectScopuses_ES
dc.subjectEmerginges_ES
dc.titleAmada en 'La esfinge': la “Madame Bovary” de Miguel de Carriónes_ES
dc.title.alternativeAmada in La esfinge: Miguel de Carrión’s “Madame Bovary”es_ES
dc.typeArticulo Revista Indexadaes_ES
reunir.tag~OPUes_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7203/KAM.20.23640


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