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dc.contributor.authorSánchez-Guzmán, Eva Santos
dc.contributor.authorNicolás Martínez, Violeta
dc.date2021
dc.date.accessioned2022-01-04T10:49:35Z
dc.date.available2022-01-04T10:49:35Z
dc.identifier.issn1889-979X
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/12259
dc.descriptionThe following text originates in the artistic inquisitiveness the authors share with respect to performance, on one hand, and clothing on the other. Hence, presuming a symbolic function within attire, our general goal has been to understand clothing as a symbolic part of the action. With this purpose, we have watched and accessed the most meaningful works in the history of performance art, as well as others more attuned to contemporaneity, to focus the analysis on actions in which clothing also has a veneer of memory reparation. We conclude by observing that this type of actions allowed women artists to claim ownership of their very bodies, to amend patriarchal history, and to stake their place in society. In addition, the text gathers two actions by the authors of this essay, since we understand that our artistic research, as we have specified, begins in our own artistic practice.es_ES
dc.description.abstractEl presente texto está motivado por las inquietudes artísticas que mantienen las autoras ante la performance por un lado y la indumentaria por otro. Por ello, asumiendo la función simbólica del vestirse, el objetivo general ha sido entender la vestimenta como parte simbólica de la acción. Para ello, hemos visionado y consultado las obras clave en la historia de la performance además de otras más contemporáneas para centrar el estudio en acciones en las que vestirse posee también un carácter de reparación de la memoria. Concluimos observando que este tipo de acciones ha permitido a mujeres artistas reclamar la posesión de su propio cuerpo, revisar la historia patriarcal, y reivindicar un lugar propio en la sociedad. El texto recoge, así mismo, dos acciones de las autoras pues entendemos que nuestra investigación artística parte, tal como hemos indicado, de nuestra propia práctica.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherArte y políticas de identidades_ES
dc.relation.ispartofseries;vol. 24
dc.relation.urihttps://bv.unir.net:2928/wos/alldb/full-record/WOS:000667735200005es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectperformancees_ES
dc.subjectvestidoes_ES
dc.subjectmemoriaes_ES
dc.subjectfeminismoes_ES
dc.subjectclothinges_ES
dc.subjectmemoryes_ES
dc.subjectfeminismes_ES
dc.subjectEmerginges_ES
dc.title¿De qué se viste el cuerpo en el arte de acción? Performance y memoria a través de la indumentariaes_ES
dc.title.alternativeWhat shall the body wear in action art? Performance art and memory as regards clothinges_ES
dc.typearticlees_ES
reunir.tag~ARIes_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.6018/reapi.484761


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