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dc.contributor.authorVizcaíno-Verdú, Arantxa
dc.contributor.authorContreras-Pulido, Paloma
dc.contributor.authorGuzmán-Franco, María-Dolores
dc.date2020
dc.date.accessioned2020-07-31T06:57:54Z
dc.date.available2020-07-31T06:57:54Z
dc.identifier.issn1133-8482
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/10284
dc.descriptionThe participatory culture in the online environment has expanded citizenship opportunities for learning and empowerment. In this context, new social media are available for the rupture of traditional relations, where digital interaction protocols are established, as well as overflows of preestablished ethical codes. The purpose of this study is to investigate the construction of the concept of fanbullying as the pernicious relationship between fans and actors through social media. To this end, we developed a literature review, broadening the spectrum of citizen excesses in the digital age through bullying, cyber-bullying and hate speech, and an analysis of media cases from the series 13 Reasons Why, Game of Thrones and The Walking Dead. The results discover the disproportionate use of these platforms by the fan community, where actors are exposed as public figures to constant mockery, humiliation and threats. Therefore, beyond the adjacent personal relationships and the purely school environment, we conclude that in digital environments new practices of fanbullying are being developed where the boundaries between reality and fiction are blurring, resulting in the need for an educational-juridical interventiones_ES
dc.description.abstractLa cultura participativa extendida en el entorno online ha expandido las oportunidades de la ciudadanía en materia de aprendizaje y empoderamiento. En este contexto, se disponen nuevos medios sociales para la ruptura de las relaciones tradicionales, donde se establecen protocolos de interacción digital, así como desbordamientos de los códigos éticos preestablecidos. El presente estudio tiene como propósito navegar en la construcción del concepto del fanbullying como la relación perniciosa entre fan y artista de la Industria Televisiva a través de las redes sociales. Para ello, desarrollamos una revisión de literatura, ampliando el espectro de los excesos ciudadanos en la era digital por medio del bullying, cyberbullying y el discurso del odio, y un análisis de casos mediáticos de las series 13 Reasons Why, Game of Thrones y The Walking Dead. Los resultados descubren el uso desproporcionado de estas plataformas por parte de la comunidad fan, donde el artista se ve expuesto como figura pública a burlas, humillaciones y amenazas constantes. Por lo que, más allá de las relaciones personales adyacentes y el entorno puramente escolar, concluimos que en los entornos digitales se están gestando nuevas prácticas de fanbullying sin medida donde se difuminan los límites entre realidad y ficción.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherPixel-Bit. Revista de Medios y Educaciones_ES
dc.relation.ispartofseries;nº 57
dc.relation.urihttps://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/71996es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectfanbullyinges_ES
dc.subjectcultura digitales_ES
dc.subjectredes socialeses_ES
dc.subjectciberacosoes_ES
dc.subjectacosoes_ES
dc.subjectbullyinges_ES
dc.subjectcyberbullyinges_ES
dc.subjectdigital culturees_ES
dc.subjectsocial mediaes_ES
dc.subjectScopuses_ES
dc.titleConstrucción del concepto fanbullying: Revisión crítica del acoso en redes socialeses_ES
dc.title.alternativeBuilding the fanbullying concept: Critical review of social media harassmentes_ES
dc.typeArticulo Revista Indexadaes_ES
reunir.tag~ARIes_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12795/pixelbit.2020.i57.09


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