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dc.contributor.authorAhedo Ruiz, Josu
dc.date2018-01
dc.date.accessioned2018-04-23T15:10:02Z
dc.date.available2018-04-23T15:10:02Z
dc.identifier.issn1698-7802
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/6403
dc.descriptionIn Dewey's educational conception the student is protagonist because learning requires as a condition the student's interest. Nevertheless, the teacher's role is not secondary because it consists in helping student to discover which his interests are and teaching him the method that is necessary to think about social reality. The Hegelian influence is observed in Dewey by his attempt of overcoming the dualisms epistemological, ontological and morally. The end of the society is the same that of the education and of every individual and consists in social improvement. Dewey does not accept that end is something external to the action, thus he identifies ends with means. This is only possible through of a method founded on the experience and that it culminates in the experience because the social improvement needs that the own social reality is the starting point. This method bases his pragmatism turning into action in instrumental as the way necessary for social reform. The teacher is responsible for moral education and he must achieve student thinks about social reality, looking for its improvement, and this makes meaning to character education.es_ES
dc.description.abstractEn la concepción educativa de Dewey el estudiante adquiere protagonismo porque la condición del aprendizaje radica en el interés del estudiante. Sin embargo, el rol de profesor no es secundario porque consiste en ayudarle a descubrir cuáles son sus intereses y a enseñarle el método necesario para reflexionar sobre la realidad social. La influencia hegeliana se observa en Dewey por su intento de superar los dualismos epistemológico, ontológico y moral. El fin de la sociedad es el mismo que el de la educación y el de cada individuo que consiste en la mejora social. Dewey rechaza el fin como algo externo a la acción, lo que le lleva a identificar los fines con los medios. Esto solo es posible mediante la utilización de un método basado en la experiencia y que culmina en ella porque la mejora social requiere que el punto de partida sea la propia realidad social. Este método fundamenta su pragmatismo convirtiendo a la acción en instrumental, como el medio necesario para la reforma social. El profesor es responsable de la educación moral y debe lograr que el estudiante reflexione sobre la realidad social, buscando su mejora, y este aspecto da sentido a la educación del carácter.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherForo de Educaciónes_ES
dc.relation.ispartofseries;vol. 16, nº 24
dc.relation.urihttp://forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/510es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectprofesores_ES
dc.subjectexperienciaes_ES
dc.subjectmétodoes_ES
dc.subjecteducación morales_ES
dc.subjectsociedades_ES
dc.subjectteacheres_ES
dc.subjectexperiencees_ES
dc.subjectmethodes_ES
dc.subjectmoral educationes_ES
dc.subjectsocietyes_ES
dc.subjectEmerginges_ES
dc.subjectScopuses_ES
dc.title¿Qué aporta John Dewey acerca del rol del profesor en la educación moral?es_ES
dc.title.alternativeWhat is the contribution of John Dewey about the teacher's role in moral education?es_ES
dc.typeArticulo Revista Indexadaes_ES
reunir.tag~ARIes_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14516/fde.510


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