Autoaprendizaje de máquinas simples y mecanismos mediante el simulador Algodoo para 3º de la ESO en la asignatura de Tecnología
Autor:
Curto-Teixidó, Cristina
Fecha:
12/06/2016Palabra clave:
Tipo de Ítem:
masterThesisResumen:
El objetivo de este trabajo es concretar y fundamentar una propuesta de intervención
didáctica que incorpore el uso de simuladores para el tema de “Máquinas y
mecanismos” de la asignatura de Tecnología de tercero de la ESO. La metodología que se ha seguido consiste en el análisis de los diferentes aspectos que a tener en cuenta para elaborar la propuesta. Estos aspectos son: las competencias curriculares exigidas por la ley, el papel del alumno y del profesor en el aprendizaje y el uso de simuladores (TIC) en el aula relacionado con la atención a la diversidad. Finalmente se ha implementado una propuesta de intervención en base a las premisas extraídas del análisis de estos puntos. Esta propuesta didáctica utiliza escenas prediseñadas por el autor con el simulador Algodoo para que los alumnos interactúen y creen sus propias simulaciones de forma autónoma. Algodoo ha estado a la altura de las necesidades para el diseño de las escenas guía, pero queda pendiente de testear la puesta en práctica de dichas escenas. El profesor jugará un papel de guía atendiendo cada alumno en función de sus necesidades y queda liberado del papel de transmisor de información. Este trabajo también propone herramientas de evaluación para testear los resultados de la aplicación del programa, tanto por lo que se refiere los conocimientos adquiridos por los alumnos, como a la percepción subjetiva de eficacia entre alumnos y profesores. Como conclusión, dada la exigencia explícita de la ley relacionada con el uso de las TIC y los análisis positivos de diferentes estudios independientes sobre las ventajas educativas del uso de simuladores se considera necesaria la creación de programas didácticos como el que presenta este trabajo.
Descripción:
The aim of this work is to define and support a proposal of didactic intervention that
uses simulators for the chapter "Machines and Mechanisms" at the subject of
Tecnology for third course of ESO. The methodology followed has involved the analysis of different aspects to consider before formulating the proposal. These aspects are: curricular competencies required by law, the role of student and teacher in the learning experience and use of simulators (ICT) in the classroom and their relationship with the attention to diversity among students. Finally, an intervention proposal has been implemented based on the results drawn from the analysis of these points. This didactic proposal uses dedicated scenes implemented by the author with the Algodoo simulator. The students are appealed to interact and create their own simulations. Algodoo has reached the espectations and needs for the design of guided scenes, but the practical use of these scenes remains to be tested. Professor will play a guiding role acording to each student needs and he is liberated from the role of information transmitter. This work also provides evaluation tools to test the results of the implementation of the program, both, the knowledge acquired by the students, and the usefulness of the educational program perceived by students and teachers. In conclusion, given the explicit requirement of the law related to the use of ICT and the positive analysis of various independent studies on the educational advantages of using simulators, can be stated that creating educational programs as the one presented in this work is deemed necessary.
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(es)
Estadísticas de uso
Año |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Vistas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
161 |
172 |
291 |
225 |
177 |
143 |
164 |
Descargas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
589 |
644 |
787 |
644 |
334 |
347 |
279 |
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Student Assessment of the Use of Kahoot in the Learning Process of Science and Mathematics
Curto Prieto, Marta ; Orcos, Lara ; Blázquez Tobias, Pedro J. ; Molina León, Francisco Javier (Educaction Sciences, 12/03/2019)One of the main objectives in education is to increase the motivation of the students to achieve meaningful learning. The use of technologies in classrooms which students are familiarized with such as the smartphone or the ... -
Chronic Stress Modulates Interneuronal Plasticity: Effects on PSA-NCAM and Perineuronal Nets in Cortical and Extracortical Regions
Pesarico, Ana Paula; Bueno-Fernandez, Clara; Guirado, Ramón; Gómez-Climent, María Ángeles ; Curto, Yasmina; Carceller, Hector; Nacher, Juan (Frontiers in Cellular Neuroscience, 07/05/2019)Chronic stress has an important impact on the adult brain. However, most of the knowledge on its effects is focused on principal neurons and less on inhibitory neurons. Consequently, recent reports have begun to describe ... -
Use of kahoot and EdPuzzle by smartphone in the classroom: the design of a methodological proposal
Orcos, Lara ; Blázquez Tobias, Pedro J. ; Curto Prieto, Marta ; Molina León, Francisco Javier ; Magreñán, Á. Alberto (Communications in Computer and Information Science, 2018)In these days, we live in a society where technology is everywhere. Some technological devices, such as smartphones, have become almost an extension of ourselves and a fundamental tool to carry out multiple tasks of our ...