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dc.contributor.authorL’Ecuyer, Catherine
dc.date2023
dc.date.accessioned2024-02-14T15:43:09Z
dc.date.available2024-02-14T15:43:09Z
dc.identifier.citationL’Ecuyer, C. (2023). Montessori: origen y razones de las críticas a una de las pedagogas más controvertidas de la historia | Montessori: Origin and reasons for the criticisms of one of the most controversial pedagogues of all time. Revista Española de Pedagogía, 81 (285), 251-270. https://doi.org/10.22550/REP81-2-2023-01es_ES
dc.identifier.issn0034-9461
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/16074
dc.descriptionMontessori is one of the most fascinating and controversial pedagogues of all time. On the one hand, the naturalists reproached her for the rigidity and artificiality of her method, as well as her rejection of productive imagina­tion and fantasy. On the other hand, progres­sive educators reproached the individualist and prescriptive character of her method. The mod­ernists reproached her for her religiosity. Some criticized her for accelerating learning or for not respecting the freedom of the child, others for the contrary. Christians branded her a sec­ularist, positivist, naturalist, and theosophist, while theosophists defined her as Catholic. These paradoxical criticisms are due, among other reasons, to the context of the an­timodernist frenzy in which she developed her method, to her network of friends in Freema-son circles, to the numerous nuances of her method, to her resistance to fitting in with ex­isting educational currents, to the instrumen­talization of her method by third party inter­ests, to her sometimes entangled and not very clear language and to the lack of knowledge of her method in action.
dc.description.abstractMontessori es una de las pedagogas más fascinantes y controvertidas de la historia. Re­sulta curioso que todos le reprochasen tantos aspectos tan contradictorios. Los naturalistas, la rigidez y la artificialidad de su método, así como su rechazo a la imaginación productiva y a la fantasía; los progresistas, la individua­lidad y el carácter coercitivo del método; los modernistas, su religiosidad; algunos la criti­caban por adelantar los aprendizajes o por no respetar la libertad del alumno, otros, por lo contrario; los cristianos la tildaron de laicista, naturalista, positivista y teósofa, mientras que los teósofos la definieron como católica. Esas críticas tan paradójicas se deben, en­tre otras razones, al contexto de persecución antimodernista en el que desarrolló su méto­do, a su red de amistades en los ambientes ma­sones, a los numerosos matices de su método, a su resistencia a encajar en las corrientes edu­cativas existentes, a la instrumentalización de su método por intereses ajenos, a su lenguaje a veces enredado y poco divulgativo y al desco­nocimiento de su método en acción.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.relation.ispartofseries;vol. 81, nº 285
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjecteducación Montessories_ES
dc.subjectJohn Deweyes_ES
dc.subjectantimodernismoes_ES
dc.subjecteducación progresistaes_ES
dc.subjectunidad del conocimientoes_ES
dc.subjectmasoneríaes_ES
dc.subjectteosofíaes_ES
dc.subjectpositivismoes_ES
dc.subjecteducación basada en las evidenciases_ES
dc.subjectMontessori educationes_ES
dc.subjectantimodernismes_ES
dc.subjectprogressive educationes_ES
dc.subjectunity of knowledgees_ES
dc.subjectFreemasonryes_ES
dc.subjecttheosophyes_ES
dc.subjectpositivismes_ES
dc.subjectevidence-based educationes_ES
dc.subjectRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.titleMontessori: origen y razones de las críticas a una de las pedagogas más controvertidas de la historiaes_ES
dc.title.alternativeMontessori: Origin and reasons for the criticisms of one of the most controversial pedagogues of all timees_ES
dc.typearticlees_ES
reunir.tag~REPes_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22550/REP81-2-2023-01


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