Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorMcGowan, Nadia
dc.contributor.authorRepiso, Rafael
dc.contributor.authorMontero Díaz, Julio
dc.date2022
dc.date.accessioned2023-09-18T06:50:23Z
dc.date.available2023-09-18T06:50:23Z
dc.identifier.citationMcGowan, N., Repiso, R., & Montero Díaz, J. (2022). Las obras de mayor relevancia en el estudio científico del Cine y Fotografía: enseñanza, impacto académico y análisis de co-citación . Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, (25), 381–410. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14428es_ES
dc.identifier.issn2172-0150
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/15283
dc.descriptionMost bibliometric studies use indexed databases, such as Web of Science or Scopus, for their analysis. This text proposes the use of non-indexed texts as a starting point to analyse which are the most relevant works in the field of Film and Photography. Open Syllabus is used to identify the most widely used works in university teaching in these fields, and these are categorised according to whether they are essays, technical manuals, theoretical manuals or films. The identified works are consulted in Web of Science to measure their academic impact through the number of citations. A co-citation analysis is then performed. The results indicate that theoretical and practical manuals have little scientific impact, while essays are cited in scientific publications. A limited corpus of audiovisual works also has an impact, but this is limited to feature films by a small group of classic directors. In terms of subject matter, Film Theory and Photography prevail over other specialities. The co-citation analysis identifies six clusters of related topics. The list of the most cited books and the most prevalent authors in each cluster allows us to draw a map of essential documents for the study of Film and Photography.es_ES
dc.description.abstractLa mayor parte de estudios bibliométricos utilizan bases de datos indexadas, como Web of Science o Scopus, para sus análisis. En este texto se propone el uso de textos no indexados como punto de partida para analizar cuáles son las obras más relevantes en el campo del Cine y la Fotografía. Se acude a Open Syllabus para obtener las obras más usadas en enseñanzas universitarias de este ámbito, las cuales se clasifican según su tipología sea ensayo, manual técnico, manual teórico o película. Las obras identificadas son consultadas en Web of Science para medir su impacto académico a través del número de citas. A continuación, se realiza un análisis de co-citación. Los resultados indican que los manuales teóricos y prácticos tienen poca repercusión científica, mientras que los ensayos sí reciben citas en escritos científicos.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherFotocinemaes_ES
dc.relation.ispartofseries;nº 25
dc.relation.urihttps://revistas.uma.es/index.php/fotocinema/article/view/14428es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectbibliometríaes_ES
dc.subjectComunicación Audiovisuales_ES
dc.subjectOpen Syllabuses_ES
dc.subjectWeb of Sciencees_ES
dc.subjectbibliometricses_ES
dc.subjectFilm Studieses_ES
dc.subjectScopuses_ES
dc.titleLas obras y autores de mayor relevancia en el estudio cientifico del Cine y Fotografia: ensenanza, impacto academico y análisis de co-citaciones_ES
dc.title.alternativeThe most relevant works and authors in the scientific study of Film and Photography: teaching, academic impact, and co-citation analysises_ES
dc.typeArticulo Revista Indexadaes_ES
reunir.tag~ARIes_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14428


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem