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dc.contributor.authorMarín lbáñez, Ricardo
dc.date1991-09
dc.date.accessioned2018-11-14T09:14:49Z
dc.date.available2018-11-14T09:14:49Z
dc.identifier.issn0034-9461
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/7314
dc.descriptionArticule 29.1.C describes and develops a respect for the cultural identity ofthe child and creates an awareness of other cultures. Different meanings of culture are determined: objective, subjective, higher, and popular. The principal factors of culture are language, religion, and ethnicity. The roots of multicultural education are found in the recommendations of international organizations, the civil rights movement of the 1960s, increased immigration, and the demands of minority groups in each country. Various models ofmulticultural education are presented: - The American model that includes cultural elements, sex, social class, age, and the handicaped. More than cultural equality, it deals with the equality oftreatment of all minorities. - The incidental inclusion in the curriculum of several components typical of minorities: folklore, humor, festivities, and national holidays. - The language and culture ofall minorities are considered as a fundamental part ofthe curriculum, but only for the members of each culture. - The co-officiality of all languages and cultures. A complete bilingualism is attained and the total integration ofthe individual in his own and the majority culture. This is the case of Spain and the Autonomous Communities who promote their own language. - The author explains the objectives, materials, teachers' roles, and schoolcommunity relations that optimize multicultural education.es_ES
dc.description.abstractEl Articulo 29.1.C describe y desarrolla un respeto por la identidad cultural del niño y crea una conciencia de otras culturas. Se determinan diferentes significados de cultura: objetivo, subjetivo, superior y popular. Los principales factores de la cultura son el idioma, la religión y la etnia. Las raíces de la educación multicultural se encuentran en las recomendaciones de las organizaciones internacionales, el movimiento por los derechos civiles de la década de 1960, el aumento de la inmigración y las demandas de los grupos minoritarios en cada país. Se presentan varios modelos de educación multicultural: - El modelo estadounidense que incluye elementos culturales, sexo, clase social, edad y minusválidos. Más que la igualdad cultural, se trata de la igualdad de trato de todas las minorías. - La inclusión incidental en el plan de estudios de varios componentes típicos de las minorías: folclore, humor, festividades y feriados nacionales. - El lenguaje y la cultura de todas las minorías se consideran una parte fundamental del plan de estudios, pero solo para los miembros de cada cultura. - La cooficialidad de todos los idiomas y culturas. Se logra un bilingüismo completo y la integración total del individuo en su propia cultura y la mayoritaria. Este es el caso de España y las Comunidades Autónomas que promueven su propio idioma. - El autor explica los objetivos, los materiales, las funciones de los docentes y las relaciones entre las escuelas y la comunidad que optimizan la educación multicultural.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.relation.ispartofseries;vol. 49, nº 190
dc.relation.urihttps://revistadepedagogia.org/xlix/no-190/la-convencion-internacional-sobre-los-derechos-del-nino-y-la-educacion-multicultural/101400039614/es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectconvención internacionales_ES
dc.subjecteducación multiculturales_ES
dc.subjectderechos del niñoes_ES
dc.subjectRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.titleLa convención internacional sobre los derechos del niño y la educación multiculturales_ES
dc.title.alternativeINTERNATIONAL CONVENTION ON THE RIGHTS OF CHILDREN AND MULTICULTURAL EDUCATIONes_ES
dc.typearticlees_ES
reunir.tag~REPes_ES


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