Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorFernández Soria, Juan Manuel
dc.date1997-01
dc.date.accessioned2018-11-02T09:54:12Z
dc.date.available2018-11-02T09:54:12Z
dc.identifier.issn0034-9461
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/7125
dc.descriptionThe «People's Theatre» ¿which is characterized by its non profes-sional and distant economical approach to theatre, and by its manner of carrying the intelligence of the elite to the towns people¿ plays the main part in this work. After discussing the educational function of the thea-tre, with special reference to the Spanish Second Republic, two types of theatre are studied: Pedagogical Missions Theatre and the University Theatre of «La Barraca» and «El Búho», members of the University Schooling Federation (F.U.E.) of Madrid and of Valencia respecti-vely. In one or more occurrences the final products from these theatre groups does not only consist of funnelling entertainment and culture to a new audience, but also contemplates social and political awareness. The latter is done in a more explicit manner with the University Theatre. The towns people feel called towards protagonism and participation in this social and political awareness. The Missions theatre is not a work of charity, nor is the University Theatre an experience without pretensions carried out by boisterous and carefree students. Due to fun-dings by the establishment both theatres demonstrate clear ideas on ideology and culture, which is obviously more apparent during the Spanish Civil War. When contemplating methods on social and personal emancipation, their works of drama convert, in a certain way, into «a guide to liberty».es_ES
dc.description.abstractEl "teatro para el pueblo" —que se caracteriza por ser aprofesional y ajeno a la estructura económica del teatro y por llevar desde la élite inte¬lectual hacia el pueblo un bien cultural— protagoniza este tra¬bajo. Tras argumentar la función educadora del teatro, con espe¬cial re¬fe¬rencia a la Segunda República, se examinan dos tipos de "teatro para el pueblo": el Teatro de las Misiones Pedagógicas y el Teatro Universitario de «La Barraca» y «El Búho», ads¬critos a la F.U.E. de Madrid y de Valencia res¬pecti¬vamente. En uno y otro caso se muestra cómo su finali¬dad no con¬siste sólo en llevar diversión y cultura a un público nuevo —más popular—, sino que contempla también, aunque de manera más ex¬plícita en el Teatro Universitario, la concienciación so¬cial y política de ese público que le im¬pulse hacia el protagonismo al que está llamado. Ni el teatro de las Misiones es una obra de caridad cultural, ni el Teatro Universitario es una experiencia sin pretensiones emprendida por estu¬diantes bulliciosos y despreocupados. Al estar ambos ensayos escénicos amparados por el poder, ejer¬cen un claro dirigismo ideológico y cultural —que es más noto¬rio, ob¬viamente, du¬rante los años de la Guerra Civil—, pero, al contemplar metas de emancipación social y personal, su actuación se convierte, en cierto sen¬tido, en un "dirigismo para la libertad"es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.relation.ispartofseries;vol. 55, nº 206
dc.relation.urihttps://revistadepedagogia.org/lv/no-206/teatro-para-el-pueblo-y-educacion-popular-en-la-segunda-republica-un-dirigismo-para-la-libertad/101400002065/es_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectteatroes_ES
dc.subjecteduacación populares_ES
dc.subjectSegunda Repúblicaes_ES
dc.subjectlibertades_ES
dc.subjectRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.title"Teatro para el pueblo" y educación popular en la Segunda República: ¿Un "dirigismo para la libertad"?es_ES
dc.typearticlees_ES
reunir.tag~REPes_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem