Neurociencia cognitiva aplicada al aprendizaje de segundas lenguas
Autor:
Campo-Alonso, Elena
Fecha:
27/01/2017Palabra clave:
Tipo de Ítem:
masterThesisResumen:
El objetivo principal de este proyecto es realizar un estudio de la actual
situación del campo de la neurociencia cognitiva aplicada al aprendizaje de segundas
lenguas.
Para alcanzar dicho objetivo, se empleará una metodología que comprenda
una cuidadosa revisión bibliográfica y la consulta de algunas de las fuentes más
relevantes, recientes y novedosas. En el marco teórico, se estudiará la trayectoria de
los campos de la neurociencia y la neurociencia cognitiva, con el fin de dibujar las
principales características de ambas disciplinas científicas, conocer su recorrido
histórico, su área de investigación y la situación actual. Asimismo, se pondrá el
énfasis en conocer el alcance de la neurociencia educativa como nueva disciplina
surgida para unir diferentes campos de investigación al servicio de la educación,
analizando sus ámbitos de estudio, aportaciones, mitos surgidos y expectativas para
el futuro.
A continuación, partiendo de algunos de los factores fundamentales
involucrados en el aprendizaje de segundas lenguas y desde la perspectiva de las
teorías clásicas, se revisarán las contribuciones y postulados de algunos estudios
neurocientíficos realizados específicamente en el área del aprendizaje de segundas
lenguas. Se pretende hacer hincapié en señalar aquellos aspectos en los que
confluyen o difieren de las teorías clásicas y reparar en aquellas aportaciones de
mayor utilidad para la enseñanza de segundas lenguas.
Del presente estudio, se puede concluir que, si bien la neurociencia puede
ayudar a corroborar o desmentir determinadas teorías o creencias que se producen
en la práctica educativa y dilucidar sobre cómo se producen ciertos procesos de
aprendizaje por medio de diversas técnicas de diagnóstico cerebral, lo cierto es que
los contextos de las aulas son mucho más complejos. La neurociencia podrá ser de
gran ayuda en el futuro, pero todavía se tienen que hacer frente a las limitaciones
que existen en la actualidad.
Descripción:
The main purpose of this project is to carry out an investigation about the
current situation of the field of cognitive neuroscience in second language
acquisition.
In order to achieve this objective, a methodology that comprises a careful
bibliographic review and the selection of the most relevant, recent and pertinent
sources will be employed. In the theoretical framework, the development of
neuroscience and cognitive neuroscience will be studied, so as to draw the main
traits of both scientific disciplines, comprehend their historical evolution, learn
about their academic scopes and grasp their present state. Additionally, the reach of
educational neuroscience as a new scientific domain will be brought into focus.
Conceived as a way of uniting several research fields at the service of education, its
scope, contributions, mythologies and future expectations will be portrayed.
Then, setting out with the analysis of the major factors involved in second
language acquisition and from the perspective of the most renowned classic theories,
the most important contributions and hypothesis of a selection of neuroscientific
studies will be assessed. The investigation will aim at highlighting their main
confluences and divergences with regard to classic theories and outline their most
useful proposals to second language teaching.
From this investigation, it can be concluded that, although neuroscience
may help to confirm or refute certain theories or beliefs assumed in educational
practice, and explain how learning processes take place using novel diagnostic
techniques, in practice, classroom contexts are much more complex. Neuroscience
may be very supportive in the future, providing that the current limitations are
overcome.
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(es)
Estadísticas de uso
Año |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Vistas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
261 |
430 |
520 |
451 |
360 |
385 |
283 |
Descargas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2344 |
4774 |
4073 |
3363 |
1631 |
1150 |
1037 |
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Verbal fluency tests: Normative data for Spanish-speaking pediatric population
Olabarrieta-Landa, L; Rivera, D; Lara, L; Rute-Pérez, Sandra; Rodríguez-Lorenzana, A; Galarza-del-Ángel, J; Peñalver Guia, A I; Ferrer-Cascales, R; Velázquez-Cardoso, J; Campos Varillas, A I; Ramos-Usuga, D; Chino-Vilca, B; Aguilar Uriarte, MA; Martín-Lobo, Pilar ; García de la Cadena, C; Postigo-Alonso, B; Romero-García, I; Rabago Barajas, BV; Irias Escher, MJ; Arango-Lasprilla, JC (NeuroRehabilitation, 2017)OBJECTIVE: To generate normative data for the Verbal Fluency Tests across 11 countries in Latin America, with country-specific adjustments for gender, age, and education, where appropriate. METHOD: The sample consisted ... -
TikTok and active audiences in processes for political and structural change. An exploratory study based on the Scottish referendum
Alonso-López, Nadia; Sidorenko-Bautista, Pavel; Apablaza-Campos, Alexis (Communication and Society, 2023)Plebiscites, secession consultations, and referendums are electoral processes that are different from conventional voting. Conversations before these types of elections tend to focus on very different aspects than those ... -
Applications of Gamification in the Context of Higher Education. A Theoretical Approach
Alonso García, Santiago; Rodríguez Jiménez, Carmen; de la Cruz Campos, Juan Carlos; Santos Villalba, María Jesús (2022)Gamification is a learning technique through which the mechanism of games is transferred to the educational environment. The ultimate aim of gamification is to improve students’ results. In recent years, the union between ...