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dc.contributor.authorBenjamín-Miranda, Aura Sibila
dc.date2022-09
dc.date.accessioned2023-10-09T08:13:43Z
dc.date.available2023-10-09T08:13:43Z
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/15367
dc.descriptionBenjamín Ramón (b. Colón, 1939 - ) is a poet born on the Panamanian Caribe. His work, which includes fifteen collections of poems, five books of fiction and a personal anthology, is based on his life experiences, critical observation of the society of his time, and memory. His literature is characterized by brevity and precision of language, and is rich in intertextualities that include the philosophical, the literary, the playful, the social-political, and the Caribbean exuberance. Through his work he reflects on historical events and social spaces, both intimate and public. In this paper, we place the poet in the socio-historical context: first, as part of the Post-Avant-Garde poetic generation of Panama, and second, as part of the Generation of '58 that fought for diverse ideals in a country partially occupied by the United States. Then we analyze his work from the dialogic polyphony and chronotope of Mijail Bakhtin, the intertextuality of Gérard Gennette, and the social-collective memory of Paul Ricoeur, in the relation of geographical and historical aspects that link the space-time of the Caribbean to the poetic creation, as well as the social and collective memory in the different themes or symbols used by the poet.es_ES
dc.description.abstractBenjamín Ramón (n. Colón, 1939 - ) es un poeta nacido en el Caribe de Panamá. Su obra, que comprende quince poemarios, cinco libros de narrativa y una antología personal, parte de su experiencia de vida, la observación crítica de la sociedad de su época y la memoria. Su literatura se caracteriza por la brevedad y la precisión del lenguaje, y es rica en intertextualidades que incluyen lo filosófico, lo literario, lo lúdico, lo político social y la exhuberancia caribeña. En su obra reflexiona sobre sucesos históricos y los espacios sociales, tanto los íntimos como los públicos. En este trabajo, ubicamos al poeta en el contexto sociohistórico: primero, como parte de la generación poética de la posvanguardia panameña, y segundo como parte de la Generación del 58 que luchó por diversos ideales en un país parcialmente ocupado por los Estados Unidos. Luego analizamos su obra desde la polifonía dialógica y cronotopo de Mijaíl Bajtín, la intertextualidad de Gérard Gennette y la memoria social-colectiva de Paul Ricoeur, en la relación de aspectos geográficos e históricos que unen el espacio-tiempo del Caribe a la creación poética, así como la memoria social y colectiva en los distintos temas o símbolos utilizados por el poeta.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectBenjamín Ramónes_ES
dc.subjectpoesía panameñaes_ES
dc.subjectliteratura panameñaes_ES
dc.subjectpoesía del Caribees_ES
dc.subjectliteratura y memoria sociales_ES
dc.subjectpanamanian poetryes_ES
dc.subjectpanamanian literaturees_ES
dc.subjectCaribbean poetryes_ES
dc.subjectliterature and social memoryes_ES
dc.subjectMáster Universitario en Estudios Avanzados en Literatura Española y Latinoamericanaes_ES
dc.titleLa poesía de Benjamín Ramón — intertextualidad y memoria — desde la experiencia vital del Caribees_ES
dc.typemasterThesises_ES
reunir.tag~MEALELes_ES


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