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dc.contributor.authorOrtega Ruiz, Pedro
dc.contributor.authorRomero Sánchez, Eduardo
dc.date2022-05
dc.date.accessioned2023-06-12T10:34:56Z
dc.date.available2023-06-12T10:34:56Z
dc.identifier.issn0034-9461
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/14881
dc.descriptionThis work takes Levinasian ethics and anthropology as sources to inspire a new pedagogical discourse and educational prax­is in the field of moral education. In this paradigm, the human being is a historical, situational being that is open to the other from its vulnerability. Accordingly, moral education becomes a compassionate, wel­coming response to the other in its situation of special need. The authors highlight the close link between education and a particu­lar conception of the human being and how it relates to others. To ask about education is to ask about the human. Levinasian eth­ics do not back setting specific guidelines for educational action; they only justify the creation of an educational climate (ethos) in classrooms that favours openness to the other through action in the following are­as of intervention: pupils’ experience as a space of encounter; teachers’ testimony; attention to students in their context; the need to examine the sense of responsibilty further; and the pedagogy of donation. Mor­al education, based on Levinasian ethics, can serve to increase alerity and humanise the school and society.es_ES
dc.description.abstractLos autores parten de la ética y la antro­pología levinasiana como fuentes inspirado­ras de un nuevo discurso pedagógico y praxis educativa en el ámbito de la educación mo­ral. Desde este paradigma el ser humano es concebido como un ser histórico, situacional y abierto al otro desde su vulnerabilidad. De este modo, la educación moral se traduce en una respuesta de acogida compasiva al otro en su situación de especial necesidad. Los au­tores subrayan la estrecha vinculación de la educación con una determinada concepción del ser humano y su relación con los demás. Preguntar por la educación es preguntar por el hombre. La ética levinasiana no ampara la programación de pautas concretas de actua­ción educativa; solo justifica la creación de un clima educativo (ethos) en las aulas que favorezca la apertura al otro a través de una acción en los siguientes focos de intervención: la experiencia del alumno como espacio de en­cuentro; el testimonio del maestro; la aten­ción al educando en su contexto; la necesidad de profundizar en el sentido de la responsabi­lidad; la apuesta por una pedagogía del don. La educación moral, fundamentada en la éti­ca levinasiana, puede servir para desarrollar la alteridad y para humanizar a la escuela y a la sociedad.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.relation.ispartofseries;vol. 80, nº 282
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectéticaes_ES
dc.subjectantropologíaes_ES
dc.subjecteducación morales_ES
dc.subjectacogidaes_ES
dc.subjectclima educativoes_ES
dc.subjectethicses_ES
dc.subjectanthropologyes_ES
dc.subjectmoral educationes_ES
dc.subjectreceptiones_ES
dc.subjecteducational climatees_ES
dc.subjectRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.titleLa educación moral a partir de Levinas: otro modelo educativoes_ES
dc.title.alternativeMoral education from Levinas: Another educational modeles_ES
dc.typearticlees_ES
reunir.tag~REPes_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22550/REP80-2-2022-01


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