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dc.contributor.authorLópez-Velasco, Manuela
dc.date2021-02-03
dc.date.accessioned2021-03-31T10:02:13Z
dc.date.available2021-03-31T10:02:13Z
dc.identifier.urihttps://reunir.unir.net/handle/123456789/11159
dc.descriptionSince the birth of democracy in the 17th century (when the citizen acquired, among others, the right to education), until today, when we are suffering from what is called the technological revolution (a new society, with new modes of communication and learning, and where knowledge is ephemeral and impatient), many have been, and are, the pedagogical currents and educational methodologies that have considered the educational space as one of the most influential factors in the teaching-learning processes. Numerous studies support this, and more and more schools are opting for innovative spaces that promote well-being and a feeling of belonging, that make the most of the physical benefits of the spaces, and that support the development of collaborative work in the classroom, involving their main users, the students, in the design process. The present Proposal of Intervention suggests that the students of Visual and Plastic Education of 4th year of Compulsory Secondary Education know, analyse, reflect and design their own educational space, taking as a basis the previous and current methodologies and educational spaces, the pedagogical currents that generated them, and the current legislation, analysing their own way of facing learning (and that of their classmates), in order to take an active part in it. Learning by learning. Through collaborative work, following the Project Based Learning teaching methodology, and based on the phases of the Design Thinking process, students will work in an interdisciplinary way with the subject of Technology and Information and Communication Technologies. So, they will be able to complement their learning with the contents of various subjects on the course, collaborating in training sessions with professionals from their educational community and the construction sector, and get to know, value and enjoy the cultural heritage of their city. They will develop their creativity, autonomy, self-knowledge and empathy, dialogue, argue and debate, work with analogue and digital tools, reflect on the importance of protecting the environment and its sustainability, and share all this learning with their surrounding environment, training themselves to be citizens of their future.es_ES
dc.description.abstractDesde el nacimiento de la democracia, en el Siglo XVII (en la que el ciudadano adquirió, entre otros, el derecho a la educación), hasta nuestros días, cuando estamos sufriendo la que se denomina revolución tecnológica (una nueva sociedad, con nuevos modos de comunicación y aprendizaje, y donde el conocimiento es efímero e impaciente), muchas han sido, y son, las corrientes pedagógicas y metodologías educativas que han considerado el espacio educativo como uno de los factores más influyentes en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Numerosos estudios lo avalan, y cada vez más escuelas apuestan por espacios innovadores que fomenten el bienestar y el sentimiento de pertenencia, que aprovechen al máximo los beneficios físicos de los espacios, y que apoyen el desarrollo del trabajo colaborativo en el aula, involucrando en el proceso de diseño a sus usuarios principales, los alumnos. La presente Propuesta de Intervención plantea que los alumnos de Educación Visual y Plástica de 4º curso de Educación Secundaria Obligatoria conozcan, analicen, reflexionen y diseñen su propio espacio educativo, tomando como base las metodologías y espacios educativos pasados y actuales, las corrientes pedagógicas que las generaron, y la legislación vigente, analizando su propia manera de enfrentarse al aprendizaje (y al de sus compañeros), para formar parte activa del mismo. Aprender aprendiendo. Mediante el trabajo colaborativo, siguiendo la metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos, y en base a las fases del proceso de diseño de productos Design Thinking, los alumnos trabajarán de forma interdisciplinar con la asignatura de Tecnología y Tecnologías de la información y la comunicación. Podrán complementar su aprendizaje con los contenidos de diversas asignaturas del curso, colaborando, en sesiones formativas, con profesionales de su comunidad educativa y del sector de la construcción, y profundizarán en el conocimiento, puesta en valor y disfrute del Patrimonio cultural de su ciudad. Desarrollarán su creatividad, autonomía, autoconocimiento y empatía, dialogarán, argumentarán y debatirán, trabajarán con herramientas analógicas y digitales, reflexionarán sobre la importancia del respeto al medioambiente y su sostenibilidad, y compartirán todo este aprendizaje con su entorno, formándose para ser ciudadanos de su futuro.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjecteducación visual y plásticaes_ES
dc.subjectdiseño de espacios educativoses_ES
dc.subjectcreatividades_ES
dc.subjectABP colaborativoes_ES
dc.subjectinterdisciplinariedades_ES
dc.subjectvisual and plastic educationes_ES
dc.subjectdesign of educational spaceses_ES
dc.subjectcreativityes_ES
dc.subjectcollaborative ABPes_ES
dc.subjectinterdisciplinarityes_ES
dc.subjectMáster Universitario en Formación de Profesorado de Educación Secundaria Especialidad Dibujo y Artes Plásticases_ES
dc.titleAprendiendo a crear sus espacios educativos. Propuesta de intervención en Educación Visual y Plástica de 4º ESO, con metodología ABP colaborativa y según las fases de desarrollo del Design Thinkinges_ES
dc.typemasterThesises_ES
reunir.tag~MESes_ES


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