The Four Elements: Potenciación de habilidades comunicativas en estudiantes de nivel B2 de inglés, a través de la gamificación
Autor:
Arcila-Avendaño, Manuel Salvador
Fecha:
27/09/2023Palabra clave:
Tipo de Ítem:
masterThesisResumen:
El presente Trabajo de Fin de Máster plantea la implementación de la gamificación en el aula de inglés como lengua extranjera para fortalecer la competencia comunicativa de los estudiantes que se encuentran clasificados en el nivel B2, según el MCER. La propuesta busca ofrecer una mayor exposición a materiales auténticos y tareas desafiantes, empleando una metodología envolvente e innovadora que promueva las cuatro habilidades lingüísticas. Con base en ello, el planteamiento del problema aborda aspectos entorno a la enseñanza de inglés como lengua extranjera en el contexto colombiano y la necesidad de generar cambios, con el fin de fortalecer la competencia comunicativa de los estudiantes, considerando que el país cuenta con un nivel bajo en el uso de este idioma. Tras el planteamiento, se plantea la justificación, se describen los objetivos y se establece el marco teórico en el que se abordan la gamificación, sus elementos, las competencias digitales y su relación con la enseñanza de inglés como lengua extranjera. Luego, se detalla el contexto y el desarrollo del proyecto, mencionando los destinatarios, el cronograma, para la realización de las actividades, y se describe la narrativa de la gamificación, con los retos que deben enfrentar los estudiantes para completar las misiones. Finalmente, se presentan las conclusiones que exponen el impacto potencial y los beneficios de la gamificación en el fortalecimiento de la competencia comunicativa de los estudiantes y la participación en el proceso de aprendizaje del inglés.
Descripción:
This project proposes the implementation of gamification in the English as a Foreign Language classroom to strengthen the communicative competence of students classified at the B2 level, according to the CEFR. The proposal aims to provide greater exposure to authentic materials and challenging tasks, using an immersive and innovative methodology that promotes the four language skills. Based on this, the problem statement addresses aspects related to the teaching of English as a Foreign Language in the Colombian context and the need to generate changes to strengthen students' communicative competence, considering that the country has a low level of proficiency in this language. After presenting the problem statement, the justification is provided, followed by a description of the objectives and the theoretical framework that addresses gamification, its elements, digital competences, and their relationship with the teaching of English as a Foreign Language. Subsequently, the context and development of the project are detailed, including the target audience and the schedule for carrying out the activities, as well as a description of the gamification narrative, with the challenges that students must face to complete the missions. Finally, the conclusions are presented, which highlight the potential impact and benefits of gamification in strengthening students' communicative competence and their engagement in the English learning process.
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(es)
Estadísticas de uso
Año |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Vistas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
233 |
491 |
Descargas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
249 |
463 |
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Mental health professionals’ attitudes towards mental illness: professional and cultural factors in the INTER NOS study
Olmo-Romero, Francisco del; González-Blanco, María; Sarró, Salvador; Grácio, Jaime; Martín-Carrasco, Manuel; Martínez-Cabezón, Ana C; Giampaola, Perna; Pomarol-Clotet, Edith; Varandas, Pedro; Ballesteros-Rodríguez, Javier; Rebolleda-Gil, Carlos; Vanni, Giovanna; González-Fraile, Eduardo (European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 2018)BACKGROUND: Research shows that personnel working in mental health facilities may share some of the societal prejudices towards mental illness. This might result in stigmatizing behaviours towards people suffering from ... -
Solución de problemas: una revisión de la importancia del uso de heurísticos y una evaluación de su utilización en matemáticas
Algarabel, Salvador; Dasi, Carmen; Gotor, Arcadio; Perea, Manuel (Revista Española de Pedagogía, 01/1966)A heuristics is a strategy, sometimes not very well structured, whose purpose is to help to find a problem solution. In the present paper, a group of mathematicians rated a set of heuristics rules for their usefulness in ... -
CYSAS-S3: a novel dataset for validating cyber situational awareness related tools for supporting military operations
Daton Medenou, Roumen ; Calzado Mayo, Victor Manuel; Garcia Balufo, Miriam; Páramo Castrillo, Miguel; González Garrido, Francisco José; Luis Martinez, Alvaro; Nevado Catalán, David; Hu, Ao; Sandoval Rodriguez-Bermejo, David; Maestre Vidal, Jorge; Pasqual de Riquelme, Gerardo Ramis; Berardi, Antonio; De Santis, Paolo; Torelli, Francesco; Llopis Sánchez, Salvador (ACM International Conference Proceeding Series, 2020)The lack of suitable datasets and evaluation processes entails one of the most challenging gaps on the digital transformation era, where data-driven solutions like machine learning algorithms constitute a key pillar of the ...